Fra idé til konsept

Vår historie begynner med at vi bestemte oss for å bli forretningspartnere, etterfulgt av en god idé – og etter det tok ting helt av ...

Sammen er Christina Kattrup og Mette Wotkjær duoen bak Have A Look. De møttes i 2010 når de begge jobbet innenfor ukebladbransjen – Christina som redaktør og tekstforfatter og Mette som fotograf og grafisk designer. Etter dette begynte begge å gjøre freelance-oppdrag sammen, skape visuelle identiteter, kommunisere produkter og merkevarebygging. Energiflyten og gleden av samarbeidet gjorde det klart at de ønsket å fortsette. De ville bygge sitt eget varemerke.

“Arbeidsetikken vår er ganske lik, men ferdighetene er forskjellige – den ene kan gjøre det den andre ikke kan, og vi trenger hverandre for å levere en holistisk løsning."

Arbeidsfilosofien

Et grundig konsept var avgjørende for å komme videre med gründereventyret, men det måtte være krystallklart hva varemerket handlet om – og hva den ikke handlet om. Mette og Christina delte filosofien om å jobbe konseptuelt og troen på at forretning og kreativitet må gå hånd i hånd. Det er ikke artig hvis konseptet ikke er en levedyktig forretningsmodell.

 "Konseptet setter rammen rundt varemerket. Det er innenfor disse grensene at ‘den røde tråden’, eller selve DNA-et i varemerket ligger."

En idé blir født

Christina ble litt eldre, det gjorde også øynene. I søken etter moteriktige men likevel rimelige lesebriller, innså hun at det var et hull i markedet. Det hun trengte var ikke dyre designerbriller fra en optiker. Hun trengte synet, og stilen, for å være på hugget når hun ville ta en titt på noe – når hun virkelig trengte å «Have A Look»! Like etterpå var Mette ute på løpetur – og tankene løp løpsk. Plutselig var konseptet rundt Have A Look klokkeklart. Hun skyndte seg hjem og laget et raskt layout av logoen, nettstedet og navnet. Hun presenterte saken til Christina – og konseptet ble unnfanget.

 "Vi forelsket oss ikke i en tilfeldig idé, den måtte representere en unik markedsmulighet."

Form og farge

Nå begynte ting å ta av. Sammen begynte de to partnerne å jobbe med noe de virkelig liker å jobbe med: form og farge! Designprosessen med å lage briller som tilførte personlighet og stil i friske fargekombinasjoner er et kreativt eventyrland for dem begge. Sansen for detaljer og oppmerksomheten til selv den minste forandringen i fargepaletten avgjør designidentiteten til Have A Look.

 "Vi trives med mangfoldet og det å være dristig, både i livet og hvordan man ser ut."

Virksomheten i dag

Mye har skjedd siden unnfangelsen av Have A Look i 2013. I dag er varemerket representert i 18 land. Og der varemerket er introdusert, har oppmerksomheten rundt detaljer fulgt hakk i hæl. Streng kvalitetskontroll og dedikert kundeservice er viktige elementer i måten Mette og Christina driver butikk. Det å være trofast til konseptet og øke potensialet, er fortsatt filosofien til duoen – samtidig som de fortsetter å leke med endeløse farger og former.

 "Vi tilbyr kundene en mulighet til å leke med sin egen personlige stil ved å lage våre egne kvalitetsbriller i trendy dansk design til rimelige priser."

#HAVEALOOKSHOP

Top